Palmy - Reisverslag uit Palmerston North, Nieuw Zeeland van inge jansen - WaarBenJij.nu Palmy - Reisverslag uit Palmerston North, Nieuw Zeeland van inge jansen - WaarBenJij.nu

Palmy

Door: Inge & Sab

Blijf op de hoogte en volg inge

11 Februari 2014 | Nieuw Zeeland, Palmerston North

Sinds afgelopen vrijdagmiddag zijn we in Palmerston, waar we dus de komende 3 maanden zullen blijven voor het grootste deel. Zaterdag zijn we het centrum gaan verkennen en even gekeken of we fietsen konden huren/kopen zodat we makkelijk naar de faculteit kunnen komen. Dit bleek na vier uur wandelen helaas een lastigere klus dan verwacht en ook een vrij dure. Vandaag (dinsdag) eindelijk redelijk goedkope fietsen gevonden, we hebben ze zelfs al gekocht, ze moeten alleen nog in elkaar worden gezet. We hebben ze gevonden bij de lokale k-mart een soort van mix tussen hema/zeeman/action. We kunnen we ze vrijdag ophalen, jeejj!! En dan kunnen we weer als echte hollanders lekker op ons fietske maar wel met helm anders krijg je een dikke boete hier. Met een beetje geluk kunnen we ze dan aan het einde van de rit weer verkopen.
Gisteren onze eerste echte stagedag! We hadden er allebei heel veel zin in en we hoopten vooral iets meer duidelijkheid te krijgen, want tot nu toe wisten we ons onderwerp en wanneer we zouden komen maar daar was ook alles mee gezegd. Dat was nog niet helemaal het geval, want we waren nog niks wijzer alleen dat we nog niet zouden beginnen met ons onderzoek. We mochten wel gezellig met een laborante mee het veld in om (verse) poep te verzamelen. Dat is dus gewoon wachten in een wei met koeien totdat er een poept en dan er heel snel heen hobbelen en de smeuiige brui in een plastic zak scheppen. Hier hebben we vervolgens een klein beetje op geoefend in het lab, heerlijk wormeieren tellen :P
Maarrr vandaag hebben we echt een intens leuke dag gehad en is er ook nog eens een stuk meer duidelijker geworden over hoe het de komende weken allemaal gaat lopen. We begonnen met een rondleiding door het gebouw en een safety briefing over wat we moeten doen als het brandalarm afgaat en wat als er een aardbeving is (er is een aardige kans dat we dat meemaken aangezien ze hier best vaak wat kleinere schokken hebben) Vandaag hebben we Geoff (de deer-expert) geholpen met het 'opdrijven' van de herten richting het hoofdgebouw, waar we de herten (allemaal dames en hun kleintjes) gecontroleerd hebben op teken, de kleintjes een ontwormingsmiddel gegeven hebben en ze allemaal gewogen hebben. Voor het eerst in je leven zo dicht bij herten te zijn en ook echt met ze te werken is echt enorm indrukwekkend!! Het was ook wel hard werken, maar de dag is voorbij gevlogen! De moeders vonden het allemaal wel prima en gingen netjes een voor een de weegschaal op maar die kleintjes moest je toch flink je best voor doen om die erop te krijgen. Na 74 kleintjes van gemiddeld 50 kg op die weegschaal te krijgen sta je toch gauw al ernstig te dampen. Dit waren de herten van de universiteit en het waren er zo'n 200. Vandaag hebben we gehoord dat we volgende week naar Taupo gaan, waar de grootste deerfarm van de hele wereld is, met zo ongeveer 20.000 herten!! Ook daar gaan er een groot aantal herten behandeld worden (en ook gevaccineerd voor het onderzoek van de Massey University), zo'n 2000. Vervolgens gaan we een dag later ook nog naar een kleinere farm in Taupo om daar ook van herten bloed af te nemen en te vaccineren (dit zal dan voor het onderzoek gebruikt worden waar Inge aan meewerkt). En 28 dagen later zal er opnieuw bloed afgenomen worden (hopelijk mogen we dan weer mee daar naartoe :P) In Taupo is er namelijk een vulkaan en volgens onze supervisor een hele mooie scenery :D wat wij ons goed kunnen voorstellen want het landschap is werkelijk prachtig hier.

Nu heerlijk met de voeten omhoog genieten van onze welverdiende rust na vandaag met een aflevering Mcleod's Daughters :P
Liefs Inge en Sabine

• 11 Februari 2014 - 10:41

Angela:

De stage is nu echt begonnen en door toevoeging van foto's is het helemaal goed te volgen wat jullie daar precies aan het doen zijn. Kei leuk! he Inge staat je goed die overall! hi

• 11 Februari 2014 - 16:56

Marga Oosterhout:

Hoi meiden dat ziet er allemaal super uit, wat een spannend allemaal voor jullie, gelukkig kun je zo je fiets op gaan halen dan wordt transport naar de farm allemaal wat gemakkelijker.
    Inge dikke kus ik verheug me op je volgende verslag en foto,s groetjes tante Marga

• 11 Februari 2014 - 18:57

Lon:

He he na 10 min zoeken naar de foto's eindelijk gevonden! Hihi.
    Gaaf dat jullie al zoveel zelf mogen doen.. leuke foto's ook..
    Veel suc6 met de diertjes ennnn... de rest gooi ik op de app ;)
    Kussie! Xxxxxxxxx

• 12 Februari 2014 - 08:43

Mam:

He Ingetje en Sabiene, wat ziet alles er leuk uit. Gelukkig is het echte werk nu begonnen en kunnen jullie aan de slag. Ik ben benieuwd hoe het op de grootste hertenfarm van de wereld was en of er ook van die kleine bambi's waren. Dit is volgens mij stage lopen, onderzoek doen maar ook genieten. dikke kussen voor jullie.

• 14 Februari 2014 - 16:28

Oma Nel:

Zo meiden, het serieuse werk is begonnen. Ben benieuwd naar het verhaal van die giga farm. Zal best indrukwekkend zijn.
    Veel succes. Kus oma Nel